Tillbaka i civilisationen

Jaha, då vart man som folk igen!

Det har varit 11 dagar fyllda av utbildning & hetta. Lyckades att träffa in sommarens hetaste period nere i Skåne. Dagar med 35 grader i skuggan, tillbringade med grönkläder, mestadels inomhus.

För mig har det varit både positivt och negativt i år nere på Revingehed. För första gången under en kurs, så hade jag hemlängtan och upplevde att tiden gick oerhört sakta. De första dagarna nere på kursen hade vi bara repetition, som kändes ganska meningslöst för mig. Trodde att det skulle bli mer ledarskap, men så var inte fallet.





Vi fick öva på truppföring iallafall. Det klarade jag av med glans! Att få en grupp att röra sig i takt när hettan ute är olidlig, är inte det lättaste! Vi marscherade ner till koket, för utspisning. Maten som grundkursarna i Fältkockutbildningen åstadkom var mycket god!

Slutövningen gick över förväntan bra! Trots att vi var 3 befäl i vår grupp. Det är den sämsta idé som kursledningen hittat på hittills. Det fungerade mycket dåligt för mig iallafall! Själva ledarskapsbiten när jag hade befälet gick utmärkt, men när jag skulle kliva av och bli stf, så tog jag ett för stort kliv bakåt och anammade instruktörsrollen för mycket.


Fick hur som helst lära mig oerhört mycket under själva slutövningen. Mycket nya begrepp, nya Natosymboler på plottningen, plottning på sjökort, nya rapporteringssystem. Att vara på en bataljonsstab var helt nytt för mig, även att bedriva en stab inomhus!



Gruppen som vi hade var helt underbar! En av tjejerna satt med "plastgips" hela övningen i den extrema hettan, och utförde sina uppgifter med bravur!



Våra bataljonschefer var mycket kunniga, även om de låg på en alldeles för hög nivå från början. När vi väl hade jobbat in oss i staben, så var det dags att bryta övningen. Hade gärna sett att övningen hade varit på 4 dygn istället för 3.



Vi hann åtminstone uppleva både strömavbrott och gaslarm. Jag har fått hålla en lägesorientering för första gången i mitt liv. Och allt med helt nya Nato-uttryck och nya Nato-benämningar! Fixade även detta med den äran, så jag är enormt imponerad av min egen insats. Fick även äran att guida chefen för Svenska Lottakåren och hela TFU-G och TFU-Gb på vår stab. Även detta mycket lärorikt!

Idag har jag bara softat runt i tillvaron för att samla tankar och återhämta mig. Ser som vanligt ut som en krigszon i ansiktet, efter några dagars övning. Vätskebrist och utmattning får ju herpesen att blomma som aldrig förr!

Ikväll ska jag fara ner till Nydalasjön och simma igen. Gjorde det igår också, och det var hur skönt som helst. Ska strax ner på ängarna med hundarna och titta till fåren. Skönt att vara hemma igen!

Bilderna jag använt i bloggen idag, är tagna av en fotograf från Lottorna. Han smög runt och fotade lite här och där. Tyvärr har jag glömt hans namn, men jag tror inte att han går sönder för det...

Kommentarer
Postat av: Anna

Mycket spännande läsning. Kul att du är nöjd med din egna insattas, det gör ju att man växer lite :)

2010-07-15 @ 16:45:18
URL: http://www.freewebs.com/solhem
Postat av: Marie&Lapparna

Härligt!! Blir så glad att läsa att du är nöjd med dig själv.

Denna hettan har varit grym, har faktsikt tänkt på er stackare som har jobbat i denna värmen.



2010-07-15 @ 19:43:32
URL: http://waldweilers.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0